№22 (106) 2015 / Професійна класифікація

Кадри в тимчасове користування

  • 253
    • 32
    • 144
      • 46
      • 48
      • 1
      • 23
      • 21
    • 49
      • 1
      • 2
      • 26
      • 14
    • 8
      • 4
      • 3
      • 0
      • 1
    • 3
    • 3
    • 7
    • 7

«Чоловік на годину», «Помічниця по будинку», «Стрижка та манікюр» ― повсюди реклама постійно й масово пропонує громадянам різні побутові послуги. Більшість фірм, які надають побутові послуги населенню, має доволі нескладну кадрову організацію: директор, бухгалтер та робітники. Здавалося б, такий бізнес повинен процвітати, але як виявляється, у сфері побутових послуг існують певні проблеми, зокрема організаційні та кадрові. Отже, наразі з’ясуємо причини їх виникнення та способи вирішення.

Правила підбору працівників

Однією з найбільш поширених проблем роботодавців у сфері побутових послуг є плинність кадрів — характерною особливістю цього явища у побутовому сервісі є тенденція переходу кваліфікованих працівників, які мають досвід та сформовану клієнтську базу, до самостійної діяльності. Аби запобігти цьому, слід, по-перше, виділяти для прийняття замовлень окремого працівника, який не бере участь у професійній діяльності (таким чином, у професійних перукарів, авторемонтників тощо не буде контактної інформації щодо клієнтів), а по-друге — розробити належну схему мотивації своїх працівників та/або обмежити їх працю виконанням певної вузькопрофільної роботи.

Приклад:

Щоб запобігти плинності кадрів у дитячій перукарні, її завідувач застосував наступну схему. Для початку він знайшов одного, але дуже хорошого і досвідченого майстра по дитячим стрижкам, після чого запросив усіх бажаючих навчитися підстригати дітей, як кажуть «з нуля», з можливістю подальшого працевлаштування (слід наголосити, що завідувач перукарні не брав нікого хоча б із найменшим досвідом роботи). Після проведених співбесід завідувач відібрав з потенційних кандидатів тих, хто по-справжньому любив дітей і хотів з ними працювати, а далі ― досвідчений майстер навчив стажистів виключно дитячим стрижкам, які не підійдуть дорослим. Таким чином, у завідувача перукарнею з’явилися вузькопрофільні кадри, які навряд чи перейдуть працювати у подальшому до звичайного перукарського салону, де треба ще й вчитися робити стрижки дорослим, не кажучи про фарбування волосся та інше. Та й відкриту власну справу таким майстрам буде значно важче.

Успішність діяльності салонів та пунктів з надання побутових послуг залежить від багатьох факторів: місця розташування, технічного оснащення, наявності конкурентів. Одним з головних чинників успіху перукарень, хімчисток, ательє та інших подібних об’єктів є безумовно персонал, що безпосередньо спілкується з клієнтами. Неуважність, халатність, тим більше, хамство по відношенню до відвідувачів, неминуче призведе до втрати клієнтів і псуванню репутації закладу. Тому «золотим» правилом підбору кадрів для надання побутових послуг є вимога до працівника ― бути не просто ввічливим, а послужливим і попереджувальним незалежно від того новачок він чи досвідчений працівник.

Дбаючи про репутацію бізнесу, роботодавцям сфери послуг слід також враховувати:

― порівняну «дешевизну» найманих робітників із числа приїжджих;

― підвищену плинність кадрів з числа приїжджих;

― наявність досвіду робітника на роботах на певному обладнанні, з конкретними матеріалами (бажано від 3-х років);

― презентабельність зовнішності робітника, його комунікабельність.

Вік претендента на роботу роботодавцю не слід сприймати стереотипно, на кшталт: «народжені у СРСР ― не здатні швидко сприймати новації», бо на деяких роботах велике значення має відповідальність, яка притаманна робітникам віком 50 років (наприклад, з ремонту взуття, ремонту ювелірних виробів і т. п.).

Види побутових послуг

Досить часто як у роботодавців, так і кадровиків, виникає запитання: які саме послуги вважаються в Україні побутовими? Звісно, насамперед це викликано зацікавленістю у тому, чи належить діяльність, якою займається їхній заклад, до сфери побуту. Зазначимо, що сам термін «побутові послуги» має чітке законодавче визначення.

Так, відповідно до п. 291.7. ст. 291 Податкового кодексу України (далі ― ПК) для цілей глави 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» ПК під побутовими послугами населенню розуміються такі види послуг:

1) виготовлення взуття за індивідуальним замовленням;

2) послуги з ремонту взуття;

3) виготовлення швейних виробів за індивідуальним замовленням;

4) виготовлення виробів із шкіри за індивідуальним замовленням;

5) виготовлення виробів з хутра за індивідуальним замовленням;

6) виготовлення спіднього одягу за індивідуальним замовленням;

7) виготовлення текстильних виробів та текстильної галантереї за індивідуальним замовленням;

8) виготовлення головних уборів за індивідуальним замовленням;

9) додаткові послуги до виготовлення виробів за індивідуальним замовленням;

10) послуги з ремонту одягу та побутових текстильних виробів;

11) виготовлення та в’язання трикотажних виробів за індивідуальним замовленням;

12) послуги з ремонту трикотажних виробів;

13) виготовлення килимів та килимових виробів за індивідуальним замовленням;

14) послуги з ремонту та реставрації килимів та килимових виробів;

15) виготовлення шкіряних галантерейних та дорожніх виробів за індивідуальним замовленням;

16) послуги з ремонту шкіряних галантерейних та дорожніх виробів;

17) виготовлення меблів за індивідуальним замовленням;

18) послуги з ремонту, реставрації та поновлення меблів;

19) виготовлення теслярських та столярних виробів за індивідуальним замовленням;

20) технічне обслуговування та ремонт автомобілів, мотоциклів, моторолерів і мопедів за індивідуальним замовленням;

21) послуги з ремонту радіотелевізійної та іншої аудіо- і відеоапаратури;

22) послуги з ремонту електропобутової техніки та інших побутових приладів;

23) послуги з ремонту годинників;

24) послуги з ремонту велосипедів;

25) послуги з технічного обслуговування і ремонту музичних інструментів;

26) виготовлення металовиробів за індивідуальним замовленням;

27) послуги з ремонту інших предметів особистого користування, домашнього вжитку та металовиробів;

28) виготовлення ювелірних виробів за індивідуальним замовленням;

29) послуги з ремонту ювелірних виробів;

30) прокат речей особистого користування та побутових товарів;

31) послуги з виконання фоторобіт;

32) послуги з оброблення плівок;

33) послуги з прання, оброблення білизни та інших текстильних виробів;

34) послуги з чищення та фарбування текстильних, трикотажних і хутрових виробів;

35) вичинка хутрових шкур за індивідуальним замовленням;

36) послуги перукарень;

37) ритуальні послуги;

38) послуги, пов’язані з сільським та лісовим господарством;

39) послуги домашньої прислуги;

40) послуги, пов’язані з очищенням та прибиранням приміщень за індивідуальним замовленням. Розгляд наведеного вище переліку видів побутових послуг, прийнятих в Україні, дозволяє умовно поділити працівників даної сфери на тих, хто працює безпосередньо з клієнтами («іміджмейкери»), та тих, хто виготовляє та ремонтує побутову техніку та різні речі («технарі»).

Обов’язки «іміджмейкерів»

Завдання та обов’язки керівників різних фірм з надання побутових послуг розглянемо на прикладі посади «Керуючого перукарнею (фотоательє, фірмою прокату і т. ін.)» (Таблиця 1) із зазначенням коду Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 29 липня 2010 р. № 327 (далі ― КП).

Таблиця 1

Професійна назва роботи

Код КП

Деякі основні завдання та обов’язки

«Керуючий перукарнею (фотоательє, фірмою прокату і т. ін.)»

 

1318

Здійснює керівництво діяльністю перукарні (фотоательє, фірми прокату і т. ін.). Організовує приймання та оформлення замовлень клієнтів на види послуг. Відповідає за своєчасність та якість надання послуг, правильне оформлення документів. Забезпечує наявність у приміщенні, де надаються послуги, необхідного асортименту інструменту, товарів, техніки для прокату тощо. Контролює правильність оформлення послуг та їхньої оплати. 

Як бачимо, завдання керівного складу у різних фірмах побутових послуг є доволі універсальними. Проте, деякі особливості керівних функцій наявні, наприклад, у сфері ритуальних послуг. Специфіка діяльності в такому випадку передбачає застосування транспортних засобів, музичних колективів, подекуди навіть проведення поминальних обідів тощо. Завдання та обов’язки керівників у сфері ритуальних послуг із зазначенням коду КП зазначено у Таблиці 2.

Таблиця 2

Професійна назва роботи

Код КП

Деякі основні завдання та обов’язки

«Завідувач контори (похоронного обслуговування та ін.)»

 

1228

Здійснює керівництво діяльністю контори з надання ритуальних послуг населенню. Організовує приймання та оформлення замовлень на всі види ритуальних послуг та атрибутів, пов’язаних з похованням. Відповідає за правильне оформлення документів на відведення місця для поховання. Забезпечує наявність у конторі необхідного асортименту предметів для поховання, своєчасне подання катафалків і перевезення померлих, проведення траурної церемонії прощання та музичного супроводу. Контролює правильність оформлення замовлень та їхньої оплати.  

Окрім зазначеної професійної назви роботи «Завідувач контори (похоронного обслуговування та ін.)», для фірми з ритуальних послуг можуть застосовуватися й інші посади керівників із кодом КП 1228: «Завідувач кладовища», «Завідувач колумбарію», «Завідувач крематорію».

Крім того, традиційно популярними та безальтернативними для більшості громадян можна вважати послуги фотоательє та перукарні. Розглянемо найбільш поширені професії «іміджевого» напряму побутових послуг із зазначенням основних завдань та обов’язків та коду КП (Таблиця 3).

Таблиця 3

№ з/п

Професійна назва роботи

Код КП

Деякі основні завдання та обов’язки

1.

«Перукар (перукар-модельєр)»

 

5141

Виконує послуги з миття та масажу голови, моделює класичні, сучасні та перспективні чоловічі, жіночі та дитячі стрижки із застосуванням прогресивних методів та технологічних прийомів з урахуванням індивідуальних особливостей людини. Виконує укладання волосся феном способом «бомбаж», «брашинг» та пальцями рук, а також створювати комбіновану укладку феном. Виконує послуги з гарячої завивки волосся локонами різних видів та хвилями, гарячої завивки із застосуванням прогресивних інструментів та способів з урахуванням індивідуальних особливостей людини та діагностики волосся. Розробляє та моделює зачіски із використанням різних типів бігуді з урахуванням індивідуальних особливостей людини, зачісок із застосуванням різних способів укладки та пастижерних доповнень. Моделює та виготовляє пастижерні вироби, доповнення та складні прикраси. Виконує послуги із холодного укладання волосся хвилями, хімічної завивки волосся різними способами із застосуванням як класичних так і прогресивних технологій. Фарбує всі види волосся барвниками різних груп, зафарбовує сивину, знебарвлює волосся, здійснює часткове фарбування волосся, володіє сучасними способами фарбування, колорування. Розробляє та креативно фарбує волосся. Виконує модельні зачіски різних типів з довгого волосся з урахуванням призначення та індивідуальних особливостей людини.

2.

«Манікюрник»

5141

Надає манікюрні послуги з використанням сучасних технологій (нарощування нігтів, накладні нігті, художній розпис, декоративне оформлення нігтів пальців рук ). Використовує інструмент та хімічні засоби, що застосовуються для виконання сучасних технологій. Виконує масаж кистей рук, ніг та догляд за шкірою рук, ніг і нігтями з використанням сучасних косметичних засобів. Надає клієнтам допомогу при виборі форми нігтів, кольору лаку, виду розпису нігтів. Дезінфікує інструменти.

3.

«Фотограф (фотороботи)»

7344

Виконує фотознімання для документів, репродукцію зі штрихових плоских оригіналів. Знімає архітектуру та інтер’єри, об’єкти, що рухаються. Виконує мікрознімання. Знімає складні багатоколірні плоскі та об’ємні оригінали в стаціонарних та виїзних умовах, виробничі процеси в складних умовах.

За замовленням виконує роботи у режимі «фотошоп». Друкує знімки, веде їхній облік та розрахунки з клієнтами.

Серед заможних клієнтів наразі затребувані побутові послуги, які виконують працівники, які також класифікуються у КП кодом 5141, а саме: «Педикюрник», «Косметик», «Візажист-стиліст», «Перукар собак».

Зауважимо, що аналіз кваліфікаційної характеристики професії «Фотограф (фотороботи)» (код КП 7344), яка міститься у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі ― ДКХП) випуск 82 «Виробництво та розповсюдження кіно- і відеофільмів», показує, що вона наразі значною мірою є застарілою за змістом та потребує оновлення з урахуванням сучасних можливостей фотографічного ремесла.

Завдання «технарів»

До цієї групи ми відносимо професії, що обслуговують не безпосередньо людей, а речі, побутову техніку, транспортні засоби, що їм належать та інше нерухоме та рухоме майно замовників. Основні завдання та обов’язки відповідних працівників із зазначенням коду КП, наведені у Таблиці 4.

Таблиця 4

№ з/п

Професійна назва роботи

Код КП

Деякі основні завдання та обов’язки

1.

«Чистильник приміщень (клінер)»

5129

Здійснює:

― прибирання офісів, конференц-залів, коридорів, кухні, туалетів і складських приміщень. Прибирання пилу на меблях, офісному та комп’ютерному устаткуванні;

― прибирання пилососом, шваброю і миття підлоги;

― очищення сміттєвих баків, утилізація сміття;

― прибирання кімнати для зустрічей;

― надання допомоги у підготовці до офіційних зустрічей і прибирання після їх закінчення;

― підтримання обладнання для прибирання в хорошому стані;

― контроль запасів миючих засобів та інформування керівника, коли запаси закінчуються.

2.

«Столяр будівельний»

7124

Збирає й установлює вбудовані меблі у житлових будинках. 

3.

«Авторемонтник»

7239

Виконує роботи з розбирання автомобілів (у тому числі дизельних, газобалонних і спеціальних), а також автобусів.

Визначає і усуває несправності у роботі складових одиниць та агрегатів автомобілів.

Ремонтує, складає, регулює та випробовує складові одиниці та агрегати середньої складності із заміною окремих частин і деталей; виконує кріпильні роботи відповідальних різьбових з’єднань при технічному обслуговуванні із заміною зношених деталей.

Розбирає відповідальні складові одиниці та агрегати електроустаткування автомобілів.

З’єднує та паяє дроти з приладами й агрегатами електроустаткування.

Виконує слюсарну обробку деталей за 11 – 12 квалітетами із застосуванням універсального обладнання.

4.

«Радіомеханік з обслуговування та ремонту радіотелевізійної апаратури»

7243

Виконує установлення радіотелевізійної апаратури. Перевіряє напівпровідникові прилади (транзистори, діоди тощо) на випробувачах. Виявляє причини несправностей радіотелевізійної апаратури та здійснює її ремонт і усуває складні дефекти.

5.

«Годинникар з ремонту механічних годинників»

 

7311

Виконує індивідуальний ремонт великогабаритних механічних будильників, великогабаритних балансових і маятникових годинників, наручних механічних і кишенькових годинників. Виготовляє нескладні деталі. Складає складні вузли механізмів великогабаритних механічних будильників і годинників без бою при операційному ремонті. Усуває різні дефекти годинників. Проводить заміну і підгонку складальних одиниць і деталей ремонтованих годинників. Здійснює розбирання вузлів, складання різної складності вузлів механізмів наручних механічних і кишенькових годинників при операційному ремонті.

6.

«Настроювач піаніно та роялів»

7312

Виконує остаточну настройку піаніно і роялів на стандартну висоту по камертону (еталону). Виконує налаштування зони темперації, хорів дискантова і басового регістрів з інтервалами в октаву. Проводить перевірку настройки всього інструменту за допомогою різних музичних інтервалів шляхом програвання і прослуховування окремих музичних творів. Контролює настройки органу як еталонного регістра, так і унісон голосів окремо та в поєднаннях. Виконує щоденне програвання органу для виявлення дефектів у функціонуванні ігрової та реєстрової трактури, встановлення причин появи дефектів та їх усунення. При виявленні дефектів ― проводить регулювання механічної та електричної частин до отримання необхідної точності ходу, рівності функціонування. Здійснює перевірку ігрової трактури по ланках з усіх клавіатур: хід клавіші, наявність нормального люфту по лінії підйому і опускання. Виявляє та усуває дефекти, що впливають на точність настройки. Здійснює контроль дотримання норм поводження з інструментом.

7.

«Ювелір (ювелір-модельєр)»

 

7313

Виконує монтування, виготовлення, ремонт, шліфування, полірування, шабровка і обпилювання простих ювелірних та художніх виробів з кольорових і дорогоцінних металів. Виконує правку і набір деталей виробів. Проводить прожарювання бури для припою. Виконує складання суміші припою з бурою. Проводить підготовку наборів до пайки, пайку, заправку в зони пайки, гнучку правку, центровку, підгонку, відбілювання, промивання і сушіння після пайки виробів, їх деталей та вузлів. Виконує свердління отворів із застосуванням найпростіших пристосувань. Проводить з’єднання ланок у вушка. Виконує заточення і заправку інструменту. Здійснює контактне (точкове) зварювання виробів. Провадить закріплення вставок зі скла, виробних каменів і корунду круглої й овальної форми розміром до 0,5 см в штамповані і литі касти ювелірних виробів з кольорових металів і срібла. Виконує закріплення дрібних вставок за допомогою клею.

8.

«Кравець»

7433

Провадить пошиття за індивідуальними замовленнями швейних виробів, моделей і зразків; ремонт та оновлення пальто, піджаків, фраків, візиток, жакетів на підкладці і прокладці, верхніх хутряних виробів, шинелей, плащів, кітелі, мундири, комбінезонів, курток на підкладці і бортовий прокладці; виробів плательного асортименту (крім верхніх сорочок, брюк, напівкомбінезонів) з різних матеріалів на машинах або вручну без поділу або з поділом праці за наявності в складі робіт операцій: з відновлення крейдяних ліній, нанесених після примірки; викроювання деталей верху; підрізування деталей верху з попередньою наміткою ліній; кінцевої волого-теплової обробки зазначених виробів; наметання або вточування латки, рукавів в закриту пройму.

9.

«Швачка»

7436

Виконує пошиття швейних виробів; шиє моделі й зразки: обробляє деталі з різних текстильних матеріалів на універсальних і спеціальних швейних машинах, а також ручним способом, відповідно до стандартів і технічних умов; здійснює волого-теплову обробку, оздоблення, усуває дрібні несправності в роботі швейних машин та обладнання для волого-теплової обробки.

10.

«Взуттьовик з ремонту взуття»

7442

Ремонтує побутове взуття різних видів (чоботи, півчоботи, черевики, півчеревики, туфлі, сандалі, домашнє взуття) клейового методу кріплення на підошвах із різних матеріалів ― шкіра, гума, формовані підошви із полімерів, з різною висотою каблуків, за взірцями взуття.

Отже, у професійному розрізі сфери послуг сьогодні задіяні, в основному, такі професійні категорії, як-от «Керівники (менеджери, управителі)», «Працівники сфери торгівлі та послуг» та «Кваліфіковані робітники з інструментом».

Зауважимо, що «професіоналів», та «фахівців» для спеціалізованих фірм з надання побутових послуг у КП не передбачено. Це можна пояснити тим, що на даному ринку діють переважно «дрібні гравці», які не мають розвинутих мереж, чисельного штату й високого рівня насичення складної техніки. Відповідно, невеличкі вузькоспеціалізовані компанії, які надають послуги, з персоналом чисельністю до 50 осіб, що не використовують техніку «hi-tech» ― не потребують наразі техніків та інженерів. Проте, якщо йдеться про розвинуту мережу об’єктів сервісу, то компанію, що їх об’єднує, можна розглядати як повноцінне підприємство, яке повинно мати у своєму штаті адміністрацію, інженерно-технічні служби, транспорт, складське господарство та інші підрозділи, що потребують відповідного кадрового наповнення.

Олександр НОСІКОВ,

консультант з кадрового діловодства